do xyz do notatnika do tekstów do rpg


Ironsworn Mieszkańcy Oe Imre

CO NASZA WIEDZA
Cicha Toń Położona za granicą dziczy osada rybacka, licząca 8 domostw. Otoczona palisadą, posiada bród oraz podłużny pomost, równoległy do biegu rzeki, do którego cumowane są łodzie. Na środku osady znajduje się kaplica lokalnego boga, wokół której mieszkańcy zbierają się gdy świętują lub muszą uradzić coś ważnego. Jest to najbliższe do Urwiska osiedle ludzi, położone dwa tygodnie drogi na południe (bądź tydzień przeprawy rzecznej). Mieszka tam m.in. Fink. Oe zawiązał więź z Cichą Tonią, gdy dowiedział się, że nawet do tak odległego miejsca przybyli wojownicy Bogini, ażeby wybrać jednego mężczyznę do niewoli. Oe przyrzekł im niedopuścić do tego, a także oczyścić szlak wodny w dole rzeki z zagrożenia, jakie niósł cyklop Ugh. Obu tych rzeczy udało się dokonać. Mieszkańcy w podzięce podarowali Oe i Imre łódź rzeczną.
Daveza Wyspa, która kilkukrotnie odparła już najazdy łupieżców z Kła i stanowi kres panowania bogini na południowym wschodzie.
Kieł Gród, w którym Oe przyszedł na świat i spędził pierwsze 16 lat życia. Położony jest na skalistym cyplu, do którego od strony lądu wiedzie tylko jedna droga, wśród kamiennych rumowisk i skąpo porośniętych mchem głazów. Niewiele tu roślinności, gdyż obszar jest nieustannie chłostany wiatrem od strony morza. Za cyplem ciągną się tylko bezkresne wrzosowiska. Od strony lądu Kła broni kilkumetrowy mur usypany z kamieni, przy którym, wskutek braku zagrożeń ze strony innych, usypano kamienny nasyp, aby łatwiej się dostać do środka. W razie potrzeby nasyp może zostać łatwo zburzony. Kieł liczy około 35 domostw. Mieszka tu Bogini z rodziną, Zanita, prawdopodobnie także Ren. W czasie świąt do Kła przybywają mieszkańcy pobliskich osad, którzy przynoszą w darze młode dziewczyny na służbę bogini. Raz w roku, aby odnowić swą nieśmiertelność, jedna z dziewic jest wybierana przez boginię i składana w ofierze, na wzór tej złożonej z El. Stale przebywają w Kle wojownicy oraz szamani związani z boginią oraz inni, którzy boją się uciec lub korzystają z szaleństwa życia w tym miejscu. W dole kamiennej skarpy, na której znajduje się Kieł, jakieś 50 metrów niżej, fale rozbijają się o skały. Nieustanny szum tego bicia dochodzi mieszkańców Kła. Da się tam w dół zejść po śliskich schodach, wprost do przystani, gdzie zacumwane są łodzie używane w łupieżczych wyprawach. Jest też tam miejsce na skale, gdzie w czasie odpływu przywiązuje się skazańców, by do zatonięcia przemyśleli swe występki wobec bogini.
Kylar Gród na wyspie o tej nazwie założony przez żołnierzy z Kontynentu. Tam, na Kontynencie, byli na usługach królewskiego rodu Oego. W czasie Exodusu wyzwolili się jednak spod słabnącej władzy arystokracji, zakładając osobną kolonię. Do dziś potomkowie tych wojskowych sprawują władzę na Kylarze. Mówi się, że prowadzą tam brutalne rządy siły. Kylar nie wchodzi w drogę władcom z Kła - ale też i na odwrót. Kieł kieruje swe wyprawy łupieżcze na południowy wschód, w stronę Davezy, a Kylar na północny zachód. Symboliczną granicą rozdzielającą terytoria łupione przez oba grody jest Sina Rzeka.
Mewibrzeg Gród położony na skalistym wybrzeżu w dużej, bezpiecznej zatoce. Wziął swoją nazwę od tysięcy mew, które przesiadują na skałach wokół. Zatoka dostarcza obfitych połowów ryb. Władzę sprawuje tam (być może nie robi tego bezpośrednio) szaman Sonaj.
Niewolnictwo Wśród ludów na Żelaznych Ziemiach powszechne jest porywanie mężczyzn i kobiet z innych grodów. Niewolnicy nie mają praw, są pogardzani.
Ród Oego [1] Władcy grodu na klifie, zwanego Kłem. Rządzą w nim od czasu gdy ludzie przybyli z Kontynentu na Żelazne Ziemie dwa pokolenia temu. Dziadek Oego był dzieckiem, gdy opuszczał Kontynent. [2] Groby królewskich przodków znajdują się na Wichrowym Cyplu. Nad rodem ma ciążyć klątwa bluźnierczych zbrodni i morderstw członków rodziny przeciwko sobie samym.
Sina Rzeka Przepływa z północy przy Urwisku, przez Cichą Toń aż do ujścia wśród Skał Cyklopa, gdzie Ugh atakował żeglujących. Nazwa wzięta ood koloru i lodowej temperatury rzeki, która jednak rzadko zamarza w dolnym biegu. Stanowi naturalną granicę między terrorem sianym przez Kylar (prawy brzeg) i Kieł (lewy brzeg).
Skalista dolina Obniżone i skryte przed niepogodą i wiatrem ze strony morza rumowisko głazów. Jest tam wiele jaskiń, którymi przepływają strumienie. Położone jest dzień drogi od Kła. W ciemności, wilgoci i towarzystwie małż i jaszczurek żyje tam skald Vrog, dawny kochanek bogini.
Suo Lud, który żył na Żelaznych Ziemiach przed przybyciem ludzi. Krąży o nich wiele sprzecznych opowieści. Zostali przetrzebieni, wymordowani przez przybyłych ludzi lub wymarli. Potrafili wykuwać żelazo, którego piece i techniki ludzkich kowali nie potrafi kształtować. Pozostały po nich różne przedmioty z tego żelaza. [2] Pośród fjordów na wyspie cyklopa, u ujścia Sinej Rzeki, Oe i Imre odkryli kamienny grobowiec, który prawdopodobnie należał do Suo. Nie było w nim ciała, ale jego rozmiar świadczy, że był to lud niewielkiego wzrostu. W grobowcu leżały spróchniałe przedmioty, zabrane w ostatnią podróż - w tym żelazna struna, którą Imre zabrał. [3] Stary Zanita wyjawił Imre, że Suo potrafili kształtować żelazo używając torfu powstałego z jednej z roślin, która porasta Żelazne Ziemie.
Umarły bór Bór położony tuż za kresem skalistego wybrzeża, dokładnie na północ od Kła. Jest to martwy obszar ziemi, las sterczących, wyszarzałych kikutów drzeworaz rozrzuconych pobielałych kości różnych stworzeń. Nie ma w nim życia.
Upakra Wyspa i gród o tej samej nazwie, w którym wychowywał się Imre, porwany do niewoli z nieznanego miejsca. To tutaj, zanim został zabity przez swego niewolnika, żył Rangon, którego sława i kunszt w rzemiośle sięga innych grodów.
Urwisko Skarpa nad dopływem Sinej Rzeki, położona głęboko w dziczy. To na niej, uciekłszy jako 16-latek z Kła od znienawidzonej rodziny, zamieszkał Oe i przeżył w samotności kolejne 20 lat. Znajduje się na niej kilkunastometrowy, zakrzywiony monument z żelaza, wbity niby żebro w ziemię. Na Urwisku Oe wybudował ziemiankę. Przez 20 lat obserwował ze skarpy korony drzew, szumiące w dole i skrywające Siną Rzekę. To tam zrozumiał, że nie chce być człowiekiem i zaczął dążyć do przemiany w zwierzę. Oe ma więź z tym miejscem i mieszkającymi wokół zwierzętami. Zaprzyjaźnił się na Urwisku z Ate oraz zabił niedźwiedzia, którego skórę nosi.
Wichrowy Cypel Jeszcze bardziej niż Kieł wysunięty w morze cypel, gdzie na samym szczycie pochowany został ojciec Zanity, a także inni dostojnicy z czasów, gdy ludzkość przybyła na Żelazne Ziemie. Grobowce potomków królewskich z rodu Oego są zabezpieczone runami chroniącymi przed obłędem i powrotem ich duchów do świata żywych. Przypominają pieczęcie.
Żółty Piach Gród położony mniej więcej w połowie drogi morskiej od Kła do Davezy. Kilka lat temu mieszkańcy grodu donieśli bogini, licząc na jej łaskę i zaprzestanie rabunków przez wojowników z Kła, że w okolicy rozbiła się kylarańska łódź. Płynęła z Davezy lub nawet z dalszych terenów.

Ironsworn Mieszkańcy Oe Imre


do xyz do notatnika do tekstów do rpg