do xyz do notatnika do tekstów do rpg do bajki o Drzazdze
DRZAZGA
Drzazga, półork z Saari
przyjaciel zwierząt
SYSTEM | PROFESJA> |
---|---|
Swords & Wizardry | Wojownik |
Dungeon World | Łowca |
Osiągnięty poziom: 4
Drzazga zrodził się pod koniec 2021 roku, gdy razem z Morgiem i Darkiem spróbowaliśmy pograć online w rpg. Pierwszą sesję mieliśmy jakoś w okolicy Sylwestra. Prowadził Morg, który postanowił osadzić grę w świecie Kryształów Czasu. Zamiast oryginalnych zasad używaliśmy najpierw Swords & Wizardry. Grało się na tych zasadach dobrze. Gdzieś tak po roku gry postanowiliśmy przejść na Dungeon World i spróbować gry w stylu PBTA, co było dla nas pierwszym tego typu doświadczeniem. Rozgrywka została zakończona jesienią 2023 roku.
cecha | start | koniec | mod. w S&W | mod. w DW |
---|---|---|---|---|
Siła | 11 | 11 | brak | brak |
Zręczność | 7 | 8 | brak | -1 |
Kondycja | 12 | 12 | brak | brak |
Inteligencja | 11 | 11 | brak | brak |
Mądrość | 8 | 9 | brak | awans z -1 na 0 |
Charyzma | 6 | 7 | -1 | -1 |
Do codziennego ekwipunku Drzazgi należały zielone ponczo oraz wygodne i wodoodporne trzewiki. W sakwie nosił zwitkę drzazg na tydzień, by szybko rozpalać ognisko. Do pasa miał przytroczoną małą skórzaną pochwę ze sztyletem. Miał też łuk myśliwski i kołczan ze strzałami. Pieniędzy w sakwie nie liczył.
Bajka o Drzazdze powstała jako pamiątka z gry. Nie miała być zwykłą kroniką z sesji. Nie wyszła tak jak ją planowałem, ale pewnie spełni swoją rolę, gdy ktoś zechce odświeżyć sobie rozgrywkę. Bajka w miarę wiernie przedstawia wydarzenia, które zaszły w świecie gry, choć zrobiłem kilka zmian i całkiem sporo skrótów, aby tekst nie rozrósł się zbytnio i nie stał się nazbyt nudny.
Oryginalnej mechaniki Kryształów Czasu nie braliśmy pod uwagę. Szczątkowa mechanika Swords & Wizardry spełniała swoją rolę, choć z czasem wszyscy uznaliśmy, że w niektórych sytuacjach brakuje nam ciekawego ujęcia zasadami jakiegoś elementu. Mogła to być walka, ale chyba chodziło też o jakieś inne sprawy. Przejście ze Swords & Wizardry nastąpiło gdy postacie osiągnęły 2 poziom. Przepisanie współczynników Drzazgi na raczej heroiczne Dungeon World paradoksalnie osłabiło tylko postać, co widać po modyfikatorach, które otrzymał. Postać tworzona od zera, według założeń Dungeon World, posiadałaby do podziału między cechy modyfikatory: +2, +1, +1, 0, 0, -1. Tymczasem Drzazga - Łowca na drugim poziomie miał w najlepszym razie zera. Z drugiej strony otrzymał możliwość poprawiania swoich współczynników, czego Swords & Wizardry nie przewiduje. Poza tym osłabienie postaci w mechanice PBTA chyba jednak nie dotyka tak bezpośrednio możliwości postaci. W każdym razie nie mam wrażenia, by zmieniło to wiele na poziomie tworzonej opowieści. Może tyle, że niezdarność i nieatrakcyjność półorka w Dungeon World nie musiała być już "twórczo" odgrywana - to mechanika sama ją tworzyła, co chwilę skazując Drzazgę na niepowodzenia lub częściowe sukcesy. Dawało mu to jednak sporo dodatkowych punktów doświadczenia. Na poziomie sesji/rozgrywki, tj. na poziomie meta, zmiana była bardziej odczuwalna. Pojawiły się łatwiejsze do uchwycenia ramy tworzenia opowieści przez gracza. Zapewne jeszcze inaczej to wyglądało z perspektywy Mistrza Gry.
Przez pewien czas Drzazga korzystał ze stworzonego specjalnie na potrzeby gry ruchu "Wezwanie sióstr". Odtwarzam go z pamięci:
Gdy wzywasz harpie by wykonały dla ciebie zadanie lub w czymś pomogły, rzuć 2k6 + mod. z Charyzmy. Dodaj 1 za każdy poprzedni dzień z rzędu, gdy były przez ciebie karmione. Przy wyniku 10+ - wybierz 3 z poniższych. Przy 7-9 - wybierz 2.- nie czynią dodatkowych szkód
- pozostaja niezauważone
- działają szybko
- robią to tak jak chciałeś, a nie tak jak one to wymyślą
A oto fragment z końcówki ostatniej sesji:
do xyz do notatnika do tekstów do rpg do bajki o Drzazdze